Pečuje o tvůrčí potenciál naší společnosti. Být tvůrčí znamená schopnost reagovat, nalézat nová řešení, kriticky myslet, nebát se, umět zdravě riskovat – právě takové vlastnosti jsou pro následující dekády nutným vybavením na cestě mladých lidí k společenskému
úspěchu. Na základních školách jsou zároveň děti ve věku, kdy se jim získané poznatky zapisují nejhlouběji. Městská část Praha 10 spravuje 13 základních a 20 mateřských škol. Na všech školských objektech se nekompromisně projevuje dlouhodobě zanedbávaná péče. Stáří některých budov se blíží k 100 letům. A stejně tolik je i rozvodům, sítím, fasádám, oknům či střechám.
Na systému veřejného vzdělávání se také projevují léta nánosu nejrůznějších opatření, směrnic, vyhlášek, nápadů a nesystémových „zlepšováků“. Na to vše v posledních letech nasedá objemná agenda bezesporu dobře míněných dotačních programů. Byrokratický tlak na školy je vysoký a neklesá. Bohužel, pro většinu ředitelů je to velmi svazující a demotivující. Nedivím se jim.
Co s tím? Ředitelé škol by se přece měli věnovat spíše pedagogickému vedení a rozvoji silných stránek svých škol tak, aby byly přátelským a inspirativním prostředím jak pro své žáky, tak pro pedagogické i nepedagogické pracovníky. Naše děti by měly navštěvovat kvalitní, opravené a dobře vybavené instituce. Právě v takových školách mohou dosahovat očekávané úrovně čtenářské, matematické a jazykové kompetence.
A právě v takových školách by měly být děti připravovány pro výzvy 21. století. Aby toho bylo možné dosáhnout, musíme spojit své síly a znalosti. Prohlubujme komunikaci se všemi, kteří k tomu mají co říct – školami, rodiči, žáky, ale také širší veřejností a organizacemi, které se vzděláváním zabývají. Podpořme školský systém založený na důvěře, partnerství a odpovědnosti každého ze zúčastněných. Je to právě spolupráce škol mezi sebou navzájem, ale i spolupráce s dalšími aktéry, která nám umožní neustále zlepšovat naše znalosti o rychle se měnícím prostředí, ve kterém se současné veřejné školství pohybuje. Jedině tak budeme schopni vymyslet a sdílet chytrá řešení, která umožní rozvoj potenciálu každého dítěte bez ohledu na jeho specifické vzdělávací potřeby.
A také musíme opravit všechny školské budovy, které to potřebují!
Převzato z měsíčníku „Praha 10“, září 2019.
email: david.kaspar@praha10.cz
