Zastupitelstvo MČ schválilo 21. prosince rozpočet, plán zdaňované činnosti a akční plán na rok 2021 (kompletní materiál je k dispozici zde). Rozpočtem se řídí hospodaření v rámci hlavní činnosti, tj. veřejné správy, a plánem zdaňované činnosti její hospodářská činnost, což je především správa majetku MČ včetně prodeje nemovitého majetku. Spojnicí mezi zdaňovanou a hlavní činností jsou tzv. převody (viz Obrázek 1).
Základní parametry schváleného rozpočtu, tedy očekávané příjmy 784 mil. Kč, navrhované výdaje 1129 mil. Kč a schodek 344 mil. Kč, jsou podobné jako v minulém roce. Plán zdaňované činnosti očekává výnosy 432 mil. Kč, náklady 398 mil. Kč, z nichž 192 mil. Kč je určeno na opravy a udržování svěřeného majetku. Zisk 34 mil. Kč bude v příštích letech použit na financování oprav majetku a investic MČ.
Příjmy městské části lze rozdělit do tří hlavních skupin: vlastní příjmy, dotace a převody ze zdaňované činnosti (tj. z vlastních fondů). Mezi vlastní příjmy patří příjmy daňové[1] (daň z nemovitých věcí, místní a správní poplatky) a nedaňové (odvody příspěvkových organizací, pokuty) a kapitálové. Příjmy z pronájmu a prodeje nemovitého majetku jsou výnosem zdaňované činnosti a v rozpočtu se tak objeví pouze nepřímo ve formě převodů ze zdaňované činnosti.
Dotace plynou do rozpočtu MČ z jiných veřejných rozpočtů. Schválený rozpočet obsahuje pouze dotace, které jsou v tuto chvíli navržené, tj. příspěvek na výkon státní správy ze státního rozpočtu (79 mil. Kč) a dotaci z hlavního města Prahy (362 mil. Kč)[2]. V průběhu roku MČ obdrží další dotace, a tak dojde k poměrně významnému navýšení celkového objemu přijatých dotací a současně k navýšení výdajů.
Převody jsou přesuny peněžních prostředků uvnitř MČ, jedná se především o zapojení hospodářského výsledku zdaňované činnosti z minulých let (viz Obrázek 1). I když jsou převody v rozpočtu klasifikovány jako příjmy, má tento finanční zdroj stejný charakter jako schodek, a totiž využití prostředků získaných v minulých letech z prodeje nemovitého majetku.
Výdaje se člení do dvou hlavních kategorií: běžné výdaje a investice. Běžné (též provozní nebo neinvestiční) výdaje zahrnují pravidelně se opakující výdaje, tj. např. platy zaměstnanců, nákup materiálu a příspěvky na provoz zřizovaných organizací. Investice (též kapitálové výdaje) jsou výdaje na pořízení dlouhodobého majetku a investiční transfery.
Plán zdaňované činnosti je plánem výnosů a nákladů vymezených stejně jako v podnikovém účetnictví. Obrázek 3 ukazuje vývoj hlavních kategorií výnosů a nákladů od roku 2016. Hospodářský výsledek zdaňované činnosti je dlouhodobě ovlivňován především výnosy z prodaného majetku.
Oproti schválenému rozpočtu na rok 2020 dochází k těmto hlavním změnám:
- vypořádání nápravných opatření souvisejících s účetním vykazováním operací MČ
Na základě zjištění a závěrů následné veřejnosprávní finanční kontroly MČ Praha 10 za rok 2018 a kontroly plnění opatření k nápravě zjištěných nedostatků musí MČ změnit způsob rozpočtování a vykazování v oblasti osobních nákladů, úklidu veřejných prostranství a některých činností souvisejících se správou svěřeného majetku. Pro příští rok to znamená přesun části osobních nákladů (cca 79 mil. Kč) a nákladů na úklid veřejných prostranství (cca 27 mil. Kč) z plánu zdaňované činnosti do rozpočtu, tedy navýšení jeho běžných výdajů (Obrázek 2), a současně snížení osobních nákladů v plánu zdaňované činnosti (Obrázek 3).
- změny v návrhu rozpočtu kapitoly 0021 Životní prostředí
Dochází k přesunu výdajů na provoz, údržbu a investice v AVČ Gutovka z kapitoly 0082 Správa majetku. Nově jsou již v návrhu rozpočtu kapitoly zahrnuty výdaje související s realizací vítězných projektů v rámci participativního rozpočtu Moje Stopa. Dosud byly tyto výdaje alokovány v kapitole 0010 Pokladní správa.
- zóny placeného stání (ZPS)
Od září 2020 postupně na území MČ zahajují provoz ZPS. Podíl MČ na výnosech z prodeje parkovacích karet bude příjmem plánu zdaňované činnosti, příjmy z vybraných pokut budou nedaňovým příjmem rozpočtu.
- rezerva na stěhování a nájem náhradních prostor pro fungování ÚMČ
V průběhu roku 2021 proběhne stěhování úřadu MČ do náhradních prostor. V rozpočtu a v plánu zdaňované činnosti je pro tento účel vytvořena rezerva (36 mil. Kč v rozpočtu a 11 mil. Kč v plánu zdaňované činnosti).
Celkový objem navržených běžných výdajů činí 843 mil. Kč, jejich struktura je zřejmá z obrázku 4. U výdajů na vnitřní správu je třeba připomenout, že významná část agendy, kterou Úřad městské části vykonává, má charakter přenesené působnosti. Jedná se tedy o úkony, které městská část provádí pro stát. Na financování těchto úkonů dostává příspěvek, který však plně nekryje vzniklé náklady.
V oblasti školství MČ zřizuje a přispívá na provoz 13 základních škol a 20 mateřských škol. V sociální oblasti MČ provozuje Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci, které zajišťuje pobytové služby vč. odlehčovacích služeb pro cca 190 seniorů, dětské skupiny pro 55 dětí a širokou škálu dalších sociálních služeb. Výdaje v oblasti životního prostředí se vynakládají na péči o rozsáhlé parky, péči o dětská hřiště a úklid, pokud není v kompetenci hlavního města Prahy. MČ prostřednictvím svého dotačního programu (kapitola 0064 Veřejná finanční podpora) podporuje téměř 200 organizací.
Návrh rozpočtu obsahuje investiční výdaje ve výši 285 mil Kč. Nejvýznamnější investiční akcí zůstává rekonstrukce Polikliniky Malešice zahájená v roce 2018, která se na této částce podílí 117 mil. Kč, tj. 41 %.
Tabulka 1 uvádí hlavní investice a částku alokovanou pro rok 2021. Návrh rozpočtu neobsahuje výdaje kryté přiznanými nebo očekávanými dotacemi, které budou do rozpočtu zapojeny až v průběhu roku.
Tabulka 1
Hlavní investiční akce (mil. Kč)
investiční akce | výdaje 2021 | poznámka |
Park Grébovka | 6,1 | akce zahájena v roce 2020, HMP podpořilo dotací 2 mil. Kč |
Poliklinika Malešice – rekonstrukce | 116,8 | akce zahájena v roce 2018, předpokládané dokončení počátkem roku 2022 |
Budova úřadu MČ Praha 10 – rekonstrukce | 20,5 | doplatek projektové dokumentace |
Komunitní centrum u Vršovického nádraží 30/30 | 12 | pozastávky, kolaudace proběhla v listopadu 2020 |
Vila Karla Čapka – rekonstrukce | 5,0 | spoluúčast v případě úspěšné žádosti o dotaci z Ministerstva kultury |
Nízkoprah u Botiče | 3,5 | dokončení objektu |
MŠ Bajkalská – novostavba | 10,0 | realizace 2021-2022, HMP podpořilo dotací 40 mil. Kč, celkové náklady cca 140 mil. Kč |
MŠ U Vršovického nádraží – rekonstrukce | 12,5 | realizace 2020-2022, HMP podpořilo dotací 15 mil. Kč, celkové náklady cca 32 mil. Kč |
ZŠ Olešská – zateplení fasády | 25,5 | dotace OPŽP 20,8 mil. Kč a HMP 6,4 mil. Kč |
MŠ U Roháč. kasáren – zateplení fasády | 6,0 | dotace OPŽP 4,1 mil. Kč |
ZŠ v Olšinách – rekonstrukce | 2,5 | |
ZŠ u Vršovického nádraží – rekonstrukce | 7,0 |
Pramen: vlastní zpracování
Shrnutí
MČ plní velké množství úkolů a úřad MČ poskytuje širokou škálu agend. Skutečnost, zda jsou financovány z rozpočtu nebo z plánu zdaňované činnosti, je z hlediska občana MČ prakticky irelevantní. Proto zde přes určité metodologické zjednodušení uvádíme souhrnný přehled plánovaných výdajů/nákladů MČ na hlavní funkční oblasti.
Tabulka 2
Výdaje a náklady MČ v hlavních funkčních oblastech (mil. Kč, 2021)
funkční oblast | běžné výdaje | investice | opravy a udržování | provozní náklady* | celkem |
školství | 196 | 78 | 62 | 13 | 349 |
sociální a zdravotní | 111 | 133 | 244 | ||
kultura, sport a volný čas | 33 | 2 | 2 | 37 | |
veřejný prostor | 118 | 30 | 148 | ||
správa majetku | 17 | 8 | 128 | 65 | 218 |
veřejná správa | 313 | 25 | 1 | 87 | 426 |
rezerva | 56 | 10 | 11 | 77 | |
celkem | 843 | 285 | 192 | 179 | 1499 |
1129 | 370 |
Pramen: vlastní zpracování
Poznámka: podrobné vymezení jednotlivých funkčních oblastí je uvedeno v kapitole Průvodce hospodařením MČ, * celkové náklady bez oprav a nákladů na prodaný majetek a přecenění
————————————————————————————-
[1] https://www.praha.eu/file/1282873/Uplne_zneni_Statutu_hl._m._Prahy_k_1._4._2020.rtf , Hlava II, § 9 a Příl.6, str. 159
[2] http://zastupitelstvo.praha.eu/ina/tedusndetail.aspx?par=185223026034029246236223044034029246233223041034029246233223038034029246233&id=609395
tel:+420 777 867 009
email: lucie.sedmihradska@vlasta10.cz