Profesionální trenéři pomáhají rozhýbat děti ve školách v klíčovém období jejich vývoje. U zrodu projektu na Praze 10 byl náš bývalý zastupitel a předseda Výboru pro sport Václav Vlček. Zodpověděl nám ochotně na několik otázek.
Kdy se Trenéři do škol zaváděli?
Profesionální trenéři z lokálních klubů a tělovýchovných jednot se do výuky tělesné výchovy poprvé zapojili ve školním roce 2021/2022. Týkalo se to prvních tříd několika vybraných základních škol v Praze 10.
A co bylo hlavním spouštěčem pro tebe?
Jedním z principů koalice VLASTA je, že aktivně nasloucháme voličům. Není proto divu, že prvotním impulsem byl podnět jednoho pána, občana Prahy 10 a tatínka čerstvé školačky, který mě jako předsedu sportovního výboru na „Trenéry ve škole“ upozornil. Zjistil jsem si o tom víc a úplně mě to nadchlo. Mluvíme o době plné různých covidových opatření, kdy děti měly výuky tělocviku buď omezenou anebo zcela zrušenou. Bylo třeba je znovu nadchnout pro pohyb. „Trenéři ve škole“ se zdáli jako ideální způsob.
Znáš se s některými z trenérů?
S některými více, s jinými méně. Sleduju dlouhodobě trenéra házené z LOKO Vršovice, pana Pokorného, který se do projektu zapojil hned od začátku. Je to člověk, který je o smyslu své práce hluboce přesvědčen a s dětmi pracuje opravdu výborně.
Jak je zajištěna důvěryhodnost trenérů?
Největší kontrolou jsou sami učitelé a učitelky na základních školách, kteří se hodin sami účastní a vidí práci trenérů na vlastní oči. Od několika ředitelů a ředitelek vím, že je projekt mezi učiteli i dětmi velmi populární. To je zásadní. Vlastní kontrolu provádí i sama organizace „Trenéři ve škole“, která má pro každou oblast škol koordinátora a pro trenéry pořádá pravidelná metodická školení.
Kolik je mezi trenéry trenérek?
Přiznám se, že nevím (smích). Budou asi převládat spíše trenéři-muži. Ale to nevadí, protože se tak doplňují s ženami učitelkami, kterých je na prvním stupni základních škol převaha.
Nese tato aktivita své plody i dnes?
Rozhodně. S dopady pandemie COVID se potýkáme dodnes. A i kdyby covidových uzávěr a omezení na školách nebylo, šlo by i tak o smysluplný projekt. Konkurence počítačových her a jiných sedavých aktivit je den ode dne větší.
Jak se budou „Trenéři“ rozvíjet dál?
Jsem moc rád, že se je podařilo rozšířit na všechny základní školy v Praze 10. Původně jsme Trenéry ve škole nabídli ředitelům a ředitelkám dobrovolně, ale jsem si jistý, že si o dobré zkušenosti s projektem řekli a dnes není škola, kde by o
profesionální trenéry nestáli. Zároveň oceňuji, že se v současné době projekt rozšířil i do druhých tříd ZŠ. Prostor k případnému dalšímu rozšíření vidím v pokrytí prvního stupně základních škol. Na druhém stupni už působí aprobovaní tělocvikáři. Potřeba zpestřit hodiny tělocviku je tak nižší.
Za rozhovor děkuje Pavel Mareš
Garantem tohoto článku je Václav Vlček
email: info@vlasta10.cz